inloggen adviseur | contact
donderdag, 19 oktober 2017 13:47

Er waren tijden dat we het heel gewoon vonden dat een klant dagen op antwoord moest wachten nadat een hypotheekdossier compleet ter beoordeling was aangeboden. Sterker nog; er zijn nog steeds geldverstrekkers die het presteren om de wachttijden op te laten lopen tot een periode waarin je riant op vakantie kunt om te relaxen. Punt is echter dat de financiering rondom de aankoop van een woning een bijzonder stressvolle periode is en het is onze taak om dit zo kort mogelijk te laten duren.

Een van de beloftes die FlexFront doet aan haar klanten is dagverwerking op structurele basis. Een klant heeft in dit proces behoefte aan zekerheid. Daarom is dagverwerking  bij ons een vaste waarde en geen actiemiddel.

Inmiddels zie je dat er meer partijen focussen op snelheid in het proces. Ik ben in principe voorstander van het streven naar snelheid en efficiëntie. We moeten de klanten tenslotte niet langer laten wachten dan nodig is. Echter, op dit moment lijkt snelheid een wedstrijdje ver plassen te zijn geworden. Geldverstrekkers buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe goed ze op dit gebied zijn (geworden). De een claimt een verwerking van een dag en de ander doet het zelfs binnen een paar uur en presenteert het als ‘Actie van de maand.’ Belangrijk is om te realiseren dat we het hier over de verwerking hebben van een dossier dat de status ‘compleet en correct’ heeft bereikt en daar zit ‘m de crux want voor de consument zit er nog een spannende tijd voor die veel langer duurt in de regel.

Het zal de consument een rotzorg zijn of zijn compleet aangeleverde dossier in vier uur of binnen een dag beoordeeld is. Met die paar uur snelheid maak je als geldverstrekker of service organisatie echt niet het verschil. Je bereikt pas echt iets voor de consument als je hem en zijn adviseur helpt in het traject daarvoor. Het duurt gemiddeld zo’n 15 dagen voordat een dossier de status compleet en correct krijgt. Vooral de status ‘correct’ is  voor de consument en adviseur een uitdaging. Ondanks alle innovatie ontwikkelingen in deze branche gaat het in het acceptatietraject van vandaag nog geregeld over de vorm in plaats van de inhoud. Bij welke geldverstrekker mag je de werkgeversverklaring digitaal ondertekend aanleveren en bij wie moet de handtekening in blauw of met zwarte pen? Als adviseur zie je soms door de bomen het bos niet meer en eerlijk is eerlijk; diezelfde adviseur gooit nog wel eens wat ongezien over de schutting. Niemand wordt daar blij van en de consument zeker niet.

De focus van FlexFront ligt in 2018 op het verkleinen van de periode waarin de dossierstukken worden verzameld. Daar zit de werkelijke winst die zorgt voor een hogere klanttevredenheid en een beter proces. Houd uw mailbox in de gaten. In de maand november zullen we een tip van de sluier oplichten hoe we dit gaan doen.